Arbejder du professionelt med litteratur, fagbøger eller andre former for publikationer? Så er du en af de heldige, der har fået foden inden for i en meget spændende branche, som i de senere år har været præget af store forandringer.
Ofte hører vi modne mennesker klage over, at unge ikke længere læser litteratur, men det passer ikke. Men de læser for manges vedkommende på en anden måde, end de lidt ældre generationer typisk gør. For det første læser de ofte i lidt mindre bidder, og for det andet foregår meget af deres læsning via en iPad, smartphone eller anden enhed, som er koblet på internettet. Andre bruger deres smartphone som hjælperedskab, hvis de ikke er øvede læsere. Så måske har de slet ikke fysiske bøger, men henter deres litteratur på nettet og læser den på deres iPad.
Litteratur er det ikke desto mindre, og som fagperson, der skal levere til bogmarkedet, skal man være i stand til at tilpasse sig nye vilkår og holde styr på en kundegruppe, der er i forandring. Og hvordan kan man så gøre det? Man kan for eksempel bruge et CRM-system. Måske er du i tvivl om begrebet – hvad er crm? – det forklarer vi her. Et CRM-system er et it-baseret software, som kan bruges til at holde styr på kunder, leverandører og andre, så man blandt andet kan holde styr på ordrer, aftaler og salgsaktiviteter. I en moderne virksomhed er det svært ikke at gøre brug af et CRM-system, også fordi det skaber viden på tværs af organisationen, så information om kunder og aftaler ikke strander hos en enkelt medarbejder.
Det bliver spændende, hvordan bogbranchen tilpasser sig nye læsere og måder at læse på fremover. Allerede nu er området lydbøger blevet et hit, og her har forlagene formået at tilbyde deres litteratur i et nyt format, som hurtigt er blevet uhyre populært.